Kirjallisuuden analyysi ja opettaminen, 3 op

Tavoite


  • Opiskelija ymmärtää kirjallisuuden erittelyn ja tulkinnan kysymyksiä koulukontekstissa.
  • Opiskelija perehtyy kirjallisuuspedagogiikan teoriaan ja käytänteisiin.
  • Opiskelijalla on valmiuksia käsitellä ja opettaa kirjallisuutta monipuolisesti.


Sisältö


  • Tarkastellaan kirjallisuuden käsittelyn perusteita ja käytänteitä koulussa.
  • Käsitellään kirjallisuuden analyysin ja opettamisen teoriaa.


Oppimateriaali ja kirjallisuus


  • Ahvenjärvi, Kaisa & Kirstinä, Leena (2013). Lukemisen ja lukutaidon merkityksiä. Teoksessa Kaisa Ahvenjärvi & Leena Kirstinä (toim.) Kirjallisuuden opetuksen käsikirja (s. 70–110). Helsinki, SKS.
  • Jansson, Tove (1970). Vaarallinen juhannus (suom. Laila Järvinen). Helsinki, WSOY. (Alkuperäisteos ilmestynyt 1954).
  • Jansson, Tove (2009). Kuvitteluleikki (suom. Anita Salmivuori ja Juha Tolvanen). Teoksessa Muumit: sarjakuvaklassikot II. Helsinki, WSOY. (Alkuperäisteos ilmestynyt 1957).
  • Kainulainen, Siru. (2007). Runoanalyysin lähtökohdat. Teoksessa Siru Kainulainen, Kaisu Kesonen & Karoliina Lummaa (toim.) Lentävä hevonen: välineitä runoanalyysiin (s. 17–40). Tampere, Vastapaino.
  • Kunnas, Kirsi (1979). Tiitiäisen satupuu. Helsinki, WSOY. (Alkuperäisteos ilmestynyt 1956).
  • Mikkonen, Kai. (2001). Lukeminen tulkintana. Teoksessa Outi Alanko-Kahiluoto & Tiina Käkelä-Puumala (toim.) Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä (s. 64–90). Helsinki, SKS.
  • Ratia, Taina. (2007). Runon kuvakielisyyden ulottuvuudet. Teoksessa Siru Kainulainen, Kaisu Kesonen & Karoliina Lummaa (toim.) Lentävä hevonen: välineitä runoanalyysiin (s. 121–143). Tampere, Vastapaino.