Yleinen kielitiede, 3 op

Tavoite

  • Opiskelija perehtyy koulun näkökulmasta luonnollis(t)en ihmiskiel(t)en olemukseen, rakenteeseen ja muuttumiseen.
  • Opiskelija saa käsityksen kielellisen merkityksen periaatteista.
  • Opiskelija oppii hahmottamaan kielen suhdetta yksilöön, yhteisöön ja kulttuuriin.


Sisältö

  • Tutustutaan maailman kielitilanteeseen, kielitypologiaan ja ihmiskielten lainalaisuuksiin.
  • Tarkastellaan semantiikan peruskäsitteitä ja niiden ilmenemiä erilaisissa kielissä.
  • Harjaannutaan merkitys- ja systeemilähtöiseen kielikasvatukseen.


Oppimateriaali ja kirjallisuus

  • Ojutkangas, K., Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski, J. 2009. Johdatus yleiseen kielitieteeseen. Helsinki: WSOY.

Oheiskirjallisuus:

  • Hakulinen, A. , Kalliokoski, J., Kankaanpää, S., Kanner, A., Koskenniemi, K., Laitinen, L., Maamies, S. & Nuolijärvi, P. 2009. Suomen kielen tulevaisuus. Kielipoliittinen toimintaohjelma. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.
  • Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.) 2004. Mistä on pienten sanat tehty. Lasten äänteellinen kehitys. Helsinki: WSOY.
  • Laalo, K. 2011. Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat. Helsinki: SKS.