Yleinen kielitiede, 3 op
Tavoite
- Opiskelija perehtyy koulun näkökulmasta luonnollis(t)en ihmiskiel(t)en olemukseen, rakenteeseen ja muuttumiseen.
- Opiskelija saa käsityksen kielellisen merkityksen periaatteista.
- Opiskelija oppii hahmottamaan kielen suhdetta yksilöön, yhteisöön ja kulttuuriin.
Sisältö
- Tutustutaan maailman kielitilanteeseen, kielitypologiaan ja ihmiskielten lainalaisuuksiin.
- Tarkastellaan semantiikan peruskäsitteitä ja niiden ilmenemiä erilaisissa kielissä.
- Harjaannutaan merkitys- ja systeemilähtöiseen kielikasvatukseen.
Oppimateriaali ja kirjallisuus
- Ojutkangas, K., Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski, J. 2009. Johdatus yleiseen kielitieteeseen. Helsinki: WSOY.
Oheiskirjallisuus:
- Hakulinen, A. , Kalliokoski, J., Kankaanpää, S., Kanner, A., Koskenniemi, K., Laitinen, L., Maamies, S. & Nuolijärvi, P. 2009. Suomen kielen tulevaisuus. Kielipoliittinen toimintaohjelma. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.
- Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.) 2004. Mistä on pienten sanat tehty. Lasten äänteellinen kehitys. Helsinki: WSOY.
- Laalo, K. 2011. Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat. Helsinki: SKS.