Tavoite
- Opiskelija saa käsityksen puhutun ja kirjoitetun kielen variaatiosta eri medioissa.
- Opiskelija ymmärtää, millaisessa tekstien maailmassa nykylapsi elää ja millaisia merkityksiä kielen eri varieteetit kantavat.
- Opiskelija osaa hyödyntää tietoa puhutun, kirjoitetun ja eri medioiden kielen variaatiosta opetuksessa ja sen suunnittelussa.
Sisältö
- Perehdytään puhuttuun ja kirjoitettuun suomen kieleen ja sen havainnoinnin periaatteisiin.
- Tutkitaan kielen variaation tilanteisia ja tekstilajikohtaisia kytkentöjä ja niihin sisältyviä merkityksiä.
- Harjaannutaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamisen ja tarkastelun ohjaamiseen.
Oppimateriaali ja kirjallisuus
Artikkeleita sopimuksen mukaan n. 200 sivua esimerkiksi teoksesta:
- Routarinne, S. & Uusi-Hallila, T. (toim.) 2008. Nuoret kielikuvassa. Kouluikäisten kieli 2000-luvulla. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Oheiskirjallisuus:
- Kankaanpää, S., Heikkilä, E., Korhonen, R., Maamies & S., Piehl, A. (toim.) 2008. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.