Tavoite
- Opiskelija perehtyy lasten- ja nuortenkirjallisuuden luonteeseen, lajeihin, historiaan ja tutkimuksellisiin näkökulmiin.
- Opiskelija ymmärtää lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkityksen sekä kielen taitojen että taidekasvatuksen näkökulmasta.
- Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella ja toteuttaa lasten- ja nuortenkirjoihin pohjautuvaa kouluopetusta.
Sisältö
- Tarkastellaan lasten- ja nuortenkirjallisuutta kuvakirjoista nuortenromaaneihin; kotimaisten teosten rinnalla luetaan myös kansainvälisen lastenkirjallisuuden keskeisiä teoksia.
- Käsitellään ja harjoitellaan lasten- ja nuortenkirjojen sovellusmahdollisuuksia koulumaailmassa.
- Tutustutaan uusiin suuntauksiin lasten- ja nuortenkirjallisuudessa ja sen tutkimuksessa.
Oppimateriaali ja kirjallisuus
Lasten- ja nuortenkirjallisuutta opintojakson vastuuhenkilön kanssa sovittava kokonaisuus (noin 9 kpl) sekä alan tutkimusta opintojakson vastuuhenkilön ilmoittamin osin (noin 400 sivua) esimerkiksi seuraavista teoksista:
- Heikkilä-Halttunen, P. & Rättyä, K. (toim.) 2003. Nuori kirjan peilissä: nuortenromaani 2000-luvun taitteessa. Tampere: Nuorisotutkimusverkosto.
- Huhtala, L. & al. 2003. Pieni suuri maailma. Suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.
- Laakso, M., Lahtinen, T. & Heikkilä-Halttunen, P. (toim.) 2011. Tapion tarhoista turkistarhoille. Luonto suomalaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Helsinki: SKS.
- Rättyä, K. & Raussi, R. (toim.) 2001. Tutkiva katse kuvakirjaan. BTJ Kirjastopalvelu ja Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituutti.